Laos!

10 juli 2017 - Luang Prabang, Laos

In de ochtend word ik opgehaald door een busje om naar Chiang Khong gebracht te worden. Dit is het dorp waar we een nacht slapen om de volgende dag de grens over te gaan naar Laos en de boot op te stappen richting Luang Prabang.

Onderweg hoor ik dat we mensen af gaan zetten in Chiang Rai en langs de White Temple gaan.

White Temple Again

Allemaal leuk en aardig maar daar kom ik net vandaan!

Aangekomen in Chiang Khong eet en drink ik wat met de mensen die ik heb ontmoet in de bus. Samen met Ziggy (aka George) loop ik nog even naar de 7-11 om bier te halen. Op de weg daar naar toe zien we twee locals voor een shop zitten. We besluiten daar bier te halen en schuiven bij ze aan. Het volgende uur wordt gevuld met proberen te communiceren en het leren van Thaise woordjes, altijd leuk.

Voordat we de volgende dag de boot op kunnen worden we eerst naar de grens gereden. Nadat we de Thaise grens zijn overgestoken gaan we met z’n allen in een bus om na 5 minuten bij de grens van Laos aan te komen. Daar krijgen we ons visa, wat we moeten betalen in US dollars gek genoeg. Deze had ik bij me omdat ik oma d’r gift had omgezet in dollars, bedankt oma <3!

De volgende bus die we in moeten brengt ons naar het opstappunt voor de boot waar we kunnen lunchen en snacks inslaan voor onze eerste dag op de boot.

De boot richting Luang Prabang duurt twee dagen, na de eerste dag stoppen we in Pakbeng waar ik al een guesthouse had uitgezocht. Meerdere luitjes besloten naar ditzelfde guesthouse te gaan maar ik had geen idee of het goed zou zijn. Stiekem hoopte ik dat het een beetje crappy zou zijn gewoon voor de fuck of it ;)

Beide dagen op de boot waren fantastisch! Ik had er al goeie verhalen over gehoord maar geen idee wat ik me er echt bij voor moest stellen. Binnen de kortste keren mensen leren kennen, de dagen werden gevuld met spelletjes spelen en bier drinken aan boort. Omdat ik zooo goed ben in spelletjes (not) was ik vooral de eerste dag flink aan de beurt met de drankspelletjes.

De overnachting in Pakbeng was prima, ’s avonds met z’n allen eten en met een paar nog richting de bar. In de ochtend een flink lunchpakket meegenomen voor op de boot, ik had geen zin meer om honger toe hoeven hebben.

De volgende dag verliep redelijk hetzelfde, afgezien van de drankspelletjes. Maar was desalniettemin net zo leuk, of zelfs leuker. Het geniale van deze boot is dat je de hele dag aan het ouwehoeren bent en even vergeet waar je bent, dan kijk je op en zie je dat je door zo’n ontzettend mooi landschap vaart. Het enige wat je dan kan doen is even stil zijn en het allemaal in je op nemen.

Chiang KhongSlow Boat 1Slow Boat 2Slow Boat 3Slow Boat 4Slow Boat 5

Op het moment dat we aankwamen had niemand eigenlijk zin om van de boot af te gaan. Omdat we op dat moment nog geen internet hadden was het lastig om met elkaar in contact te blijven. Even namen opschrijven en hopen dat je elkaar op Facebook kunt vinden om later die avond ergens af te spreken.

Zodoende, die avond naar een bar gegaan met een grote groep. Rond een uur of 11 sluit alles en het enige wat er dan nog open is, is een bowlingbaan. Je denkt: oh een bowlingbaan, zo heet die tent gewoon. Nee. Het is een echte bowlingbaan waar iedereen het feest nog even doorzet onder het genot van een balletje rollen. Ook hier ben ik geen ster in, gelukkig wel afgesloten met een strike en spare. Ohja, buiten kan je ook nog pijl en boog schieten, waarom niet.

Bowling!

De dag erna gingen met zo’n beetje dezelfde grote groep richting een waterval in de buurt. Ik dacht waterval, gewoon een kleintje. Maar deze had ik niet verwacht. Een waterval met verschillende lagen en pools waar je in kan zwemmen. Heel leuk om van pool naar pool te klimmen en te relaxen in het heerlijke water.

Slow Boat Friends!Waterfall 1Waterfall 2Waterfall 3Waterfall 4Waterfall 5Waterfall 6Waterfall 7Waterfall 8

Van velen had ik begrepen dat ze richting Vang Vien wilden gaan. Ik had echter mijn zinnen gezet op Nong Khiaw omdat ik er goeie verhalen over had gehoord tijdens mijn chill sessies in Pai.
De volgende dag vertrok ik om de hechte groep van de afgelopen dagen achter te laten. Echter Slow Boat Friends For Life <3 ;).

De opvolgende 3 nachten bleef ik in Nong Khiaw en na de eerste nacht werd ik vergezeld door Bram (ken ik uit Chiang Mai) en Sam die elkaar kennen van de slow boat. Het is daar heel relaxed en we voeren niet zo heel veel uit. Behalve het uitdenken van een optimaal systeem om de enige hangmat die we hebben met z’n 3en te delen. De oplossing? Een timer zetten en minuten bij elkaar eraf snoepen om langer in de hangmat te kunnen liggen.

Video: Wolkje

Hammock timeLaapSharing is caringBoatception

Mijn plan was om nog iets verder naar het noorden te reizen omdat ik had gehoord van een dorpje daar in de buurt wat nòg meer laid-back zou zijn. Laat maar komen! Bram en ik besloten er voor 1 nacht heen te gaan en Sam zou in dezelfde kamer blijven en op onze spullen passen. Wij namen enkel de benodigde spullen mee voor 1 nacht. We hadden natuurlijk nooit voor kunnen stellen hoe relaxed het hier wel niet zou zijn. ’s avonds lieten we Sam weten dat we nog wel een nacht zouden willen blijven. We hadden hier immers 4 hangmatten!!! Ook dat klonk Sam als muziek in de oren en besloot om de volgende dag richting Muang Ngoy te vertrekken met wat extra spullen voor mij en Bram zodat we in elk geval weer schone kleren aan konden.

Video: Tiemlepas

Boat driver to Mong NgoyBoat to Mong NgoyBoat to Mong Ngoy 2DuckyMuang NgoyFresh pineapple <3

Naast heel veel in de hangmat hangen zijn Bram en ik nog naar twee verschillende viewpoints geweest. De eerste op de dag dat we aankwamen was goed te doen. De tweede de dag erna was pittig. Ongeveer 450m bijna stijl omhoog klimmen. Boven aangekomen kon ik mijn met zweet doordrenkte shirt uitwringen, heerlijk.

Path to first viewpointPath to first viewpoint 2First viewpointFirst viewpoint overlooking Muang NgoyMuang Ngoy 2CowsRivercrossing 2Big rockSweatySweatyselfieOverlooking Muang NgoyRicefieldsSecond viewpoint

Video: Viewpoint

Met z’n 3en zijn we nog een fishing trip gedaan waar we niet heel veel vis vingen maar hetgeen dat werd gevangen ging op het vuur. Aangevuld met chillies, zout en de lokale rijstwijn Lao Lao was het een heerlijke lunch.

Fishing trip 1Fishing trip 2Fishing trip 3Fishing trip 4Fishing trip 5Fishing trip 6

Wat een heerlijke plek was dit. +1 would go again!

SunsetMovie night

Nu ben ik weer terug in Luang Prabang en ben ik op zoek naar een motor om via Cambodja naar Vietnam te rijden!

1. Anneke:
    10 juli 2017
    Youri, het is een feest om al je belevenissen te lezen! Die waterval met verdiepingen is prachtig!
  2. Koop:
    Dikke V8!
  3. Niek:
    10 juli 2017
    Hahaha, die bowlingbanen ja.... Mooi!
  4. Iris:
    Like! :)
  5. Don:
    10 juli 2017
    Vet! Fucking goeie shit!!
  6. Kromme:
    11 juli 2017
    Heerlijk allemaal ouwe, blijft mooi om allemaal te lezen en te zien
  7. Will Kraidy:
    13 juli 2017
    Wat een leuke verhalen, ben nu al weer benieuwd naar het volgende.
  8. Snal:
    13 juli 2017
    Haha. Mooi verhaal Your. En tiemlepas altijd +1. Ben benieuwd naar de motort!
  9. Minivis:
    19 juli 2017
    Nice man en idd leuk om steeds je verhalen te lezen. Blijf jaloers! Op naar de volgende story