Baliiii

13 april 2018 - Franz Josef, Nieuw-Zeeland

Vanuit Kathmandu vlieg ik via Kuala Lumpur door naar Bali. Daar heb ik afgesproken met Joshua en Yann. De komende weken zal vooral in het teken staan van veel werken. Voor Graaggedaan en Firmhouse ga ik voornamelijk aan de slag.

Wat dus betekend dat ik samen met Joshua en Yann aan dezelfde projecten werk!

Op Bali heb je een aantal hele toffe co-working plekken. Dat zijn plekken waar je een abonnement koopt om van het internet gebruik te maken en je kan daar gaan zitten waar je wilt. Voordat ik op reis ging had ik hier al een beetje onderzoek naar gedaan en in Canggu leek me een hele leuke zitten.

Jos en Yann waren al iets eerder dan ik op Bali en hebben daar dus al een paar dagen gezeten. De eerste dagen gaan we samen naar Dojo maar we wilde ook nog een andere co-working checken in Ubud.

Hostel poolPoke bowl!"Chillin'"Dojo poolDoggy!

Zondag avond gaan we naar Ubud om die week vanuit Hubud te werken. Terwijl we daar zijn wordt er een idee gevormd om een goedkope telefoon te laten stelen door een aap in de monkey forest. Dat allemaal om geld op te halen voor een goed doel ;)

Dus zodoende zetten we een event op en nodigen we onze vrienden uit om vrijdag live mee te kijken! Uiteindelijk lukt het om de telefoon te laten stelen, meerdere keren zelfs! Het lukt ook nog om hem terug krijgen. Wat goed uit komt want we komen in Hubud iemand tegen die zijn telefoon is verloren dus we kunnen hem gewoon gelijk weer weggeven aan iemand die hem kan gebruiken.

Video: Telefoon wordt gestolen (op 4:50 minuten)

Ubud appartmentNice bike!Monkey businessLooking at monkey while working<3Narutooooo!!View out of HubudWorking at HubudRibs in UbudUbud appartment

Vrijdag avond rijden we weer terug naar Canggu want we willen zaterdag naar Waterbom! Een waterpark in Kuta. Hier ben ik een paar jaar geleden ook geweest met Ica en 't leek me leuk om hier met die gasten ook heen te gaan.

Deze keer hadden ze er zo'n flowride baan bijgebouwd, super vet!

Video: Waterbom!

Video: Flowrider!

De afgelopen dagen hebben we een super relaxte dude leren kennen, Colm. Hij was ook mee naar waterbom. Joshua en ik raken door hem geinspireerd om iets met cryptocurrencies (Bitcoin enz) te doen. Half Dojo is daar sowieso veel mee bezig.

Zodoende werken Joshua, Colm en ik aan een side project om dit een beetje op poten te zetten. Heel leuk om naast je "normale" werken ook nog aan zoiets als dit te werken. Dojo geeft me echt veel inspiratie om dit te doen. Wat een fijne plek!

Helaas is het alweer tijd voor Joshua om terug naar Nederland te gaan :( Daar hoort natuurlijk een goed afscheidsdiner bij!

DandelionDinner in CangguGoodbye burger

Het volgende weekend besluiten Yann, Colm en ik om twee dagen te gaan duiken in Pemuteran. Super vet! Zulke mooie dingen gezien weer. Het leuke aan Pemuteran is dat het een stuk rustiger is dan Canggu. Even tot rust komen ;)

Appartment in PemuteranPemuteran showerWorking on the beach in PemuteranFood in PemuteranDiving in PemuteranAppartment in Pemuteran

Tijden de "new members breakfast" was heb ik een dude leren kennen die ook wel van crossmotoren houdt. Ik had gezien dat ze op Bali van die tours verzorgen waar je met een crossmotor door de natuur gaat scheuren met een paar guides. Colm was er ook wel voor in dus het volgende weekend zitten we alle drie op onze eigen bike. Ik heb me echt kostelijk vermaakt! Wat een ontzettend vette shit.

Dirt bike adventures!300cc 2 stroke!!

Video: Bali dirt bikes!

Omdat toen ik Indonesie binnen kwam geen Visa on Arrival heb gekocht maar een visa vrijstelling kreeg moet ik een visa run gaan doen. Dat komt omdat je die vrijstelling niet kunt verlengen. Ik moet dus het land uit zodat ik daarna weer een 30 dagen visa vrijstelling kan krijgen. Om het goed te laten aansluiten met de Filipijnen moet ik een paar dagen uit het land blijven.

In eerste instantie had ik een ticket naar Singapore gekocht om vervolgens dezelfde dag weer terug te komen. Maar na was lezen online las ik berichten van mensen die in de problemen kwamen met de douane in Singapore. Eigenlijk wil ik helemaal niet weg van Bali maar het is even niet anders.

Met een beetje negatieve instelling ga ik dus ook naar Singapore. Daarnaast moet ik overdag ook gewoon werken. Het hostel waar ik in slaap in Singapore bevalt me niet heel erg. Dus voor mij is het even deze paar dagen hier overbruggen en zo snel mogelijk weer terug naar Bali!

Dinner!Nice colorsGardensGinger garden

Terug in Canggu ga ik zoals vele andere avonden met luitjes van Dojo naar "Old mens". Op het moment dat ik naar huis ga kom ik ineens Otto tegen! Die dude die ik in Vietnam meerdere keren ben tegengekomen. Hij is hierheen komen zeilen vanuit Vietnam!! Echt niet normaal toevallig dat wij elkaar weer tegen komen!

Working from "home"Broodje frikandel!!

Kerst staat op de stoep en vanuit Dojo wordt er een dinner georganiseerd. Bij het diner wordt er ook een "secret santa" georganiseerd. Daar had ik wel een mailtje over gehad maar niet echt aandachtig gelezen. Een dag van te voren wordt mij uitgelegd dat de "secret santa" zo'n ding is waar iedereen kadootjes voor elkaar koopt zonder dat je weet wie er iets voor jou heeft gekocht. Toch nog even snel shoppen dus!

Op de avond zelf krijg ik pepermuntjes en condooms, top!

Christmas dinner

Een week daarvoor zat ik in Dojo te werken en kwam Felix op me af om te vragen of ik naar zijn beatbox nummer wilde luisteren. Het klonk nice! Waarop hij me vroeg, wil je in een muziekclip spelen? We zoeken mannen met baarden. Ik dacht gelijk: Hell yeah! Ik ben down hiervoor. Zodoende een weekje later nemen we wat shots op en dit is het resultaat!

Video: Beards in Bali

Otto had met zijn hostel ook nog een kerstfeestje waar hij me voor uitnodigde. En ik had Elena daar weer voor uitgenodigd. Het is relaxed om even uit de Dojo bubbel te stappen en want andere mensen te ontmoeten. Met Otto had ik al een losse afspraak staan om naar Lembongan te gaan, een eiland ten westen van Bali. Uiteindelijk nodigen we Elena ook uit om mee te gaan dus gaan we met z'n drieën!

Die avond belanden we met het hele hostel in het zwembad voordat we gaan stappen, peer pressure. Leuke avond!

Even wat lekker eten tussendoor:

Regular lunchSmoothie bowl

De laatste drie dagen van 2017 gaan Otto, Elena en ik naar Lembongan om daar even te chillen en het eiland te verkennen. Als we de eerste avond in de hangmatten chillen valt Elena het op dat de twee pups die er rondbanjeren iets in hun bek hebben. Mijn slipper blijkbaar. Één van de banden is helemaal kapot :( valt niet meer te gebruiken. Ik ben best wel gehecht geraakt aan deze slippers dus vind ik het best wel jammer..

Lembongan chillingsLembonganLembongan shellsLembongan kittenLembongan cafeLembongan cafe viewOtto en Elena

De dag nadat we terug komen is het alweer 30 december! Otto had voor het kerstfeestje van Dojo een geniale eggnog (soort advocaat) gemaakt. En voor het oud & nieuw feestje gaan we het samen maken. Er blijven wat restjes over dus die worden gelijk genuttigd.

Voor het begin van de avond gaan we naar een villa feestje van één van de gasten uit Dojo. Vlak voor 12en gaan we naar een strandtent waar we de rest van de avond blijven. Het was echt een geniale manier om oud en nieuw te vieren!

Onze trip naar Lembongang was zo goed bevallen dat we zin hadden om nog een weekend samen weg te gaan. Deze keer gaan we naar Gili Meno! Het kleinste eiland van de drie Gili's.

Maar voordat ik daar heen ga, ga ik nog een paar dagen naar Amed. Want vanuit daar kun je duiken naar de USS Liberty. Een vrachtschip beschadigd en gestrand in 1942 door een Japanse torpedo. In 1963 door een uitbarsting van Agung is het schip de zee in geduwd. Daardoor is het meest ondiepe gedeelte 5 en diepste 30 meter.

Video: Op weg naar Amed

Ik verblijf bij een (frans) duikcentrum met relaxte mensen. De volgende dag doe ik een duik naar de USS Liberty en "The Dropoff". Die laatste is een grote muur waar je langs zwemt waar allerlei verschillende soorten koraal en vissen zijn te vinden.

Agung sunsetAgungSunset at amedOn the way to the USS Liberty

Video: Duiken in Amed

Na mijn duikavontuur rij ik naar de haven om daar samen met Otto en Elena naar Gili Trawagan te varen. Vanuit daar pakken we een kleinere boot om op Meno te komen. We slapen in een eco hostel aan het strand. We dachten dat we een normale kamer zouden krijgen maar het is meer een boomhut met een paar matrasjes en klamboes, best wel vet eigenlijk!

We verkennen meno en chillen met de mensen uit het hostel, het is weer een heel relaxed weekend.

Count the enginesOtto in front of our hostelEscobarSunset on meno

Op de weg terug naar Canggu ga ik even langs het mannetje waar ik mijn slipper op de heenweg heb afgegeven. Hopelijk kan hij hem voor me fixen!

Repaired flip flop

En jahoor! Gewoon een compleet nieuwe band erop gezet voor een paar euro, helemaal goud!

Voor mijn laatste avond op Bali ga ik nog even uit eten met Elena, Jennifer en Jurre. Het voelt een beetje gek om weg te gaan. Ik zou nog wel langer willen blijven.

Maar er staat een nieuw avontuur voor de deur. Samen met Laurien door de Filipijnen reizen!

1. Don:
    13 april 2018
    Mooie plekken ben je weer geweest! Maar uuh loop je niet een beetje achter met je verhalen, het is al april he :P
  2. Ilse:
    15 april 2018
    Weer heel Cool... Maar eens met Don :p zeker te druk met andere dingen? Haha have fun Your! 😘